Comunicate de presă

Este necesar să clarific afirmaţia domnului deputat PSD de Suceava Cătălin Nechifor prin care insinuează că ridicarea vizelor pentru Canada a fost rezultatul unui "troc” prin care se urmarea închiderea exploatării de uraniu de la Crucea, aparţinând Companiei Naţionale a Uraniului (CNU).

Afirmaţia este periculoasă pentru că vine din partea unui membru al Parlamentului care exprimă păreri personale fară să vină cu altceva decât cu presupuneri şi se încadrează la categoria ”ştiri false”, inventate. Un parlamentar are o răspundere majoră faţă de cei pe care îi reprezintă; faptul că nu se informează şi lansează neadevăruri de la tribuna Parlamentului afectează potenţial încrederea în această instituţie şi oferă prilejul propagării unor minciuni. Dacă ar fi fost interesat să știe cum stau lucrurile în realitate, domnul deputat ar fi putut solicita informaţii din partea instituţiilor responsabile, evitând în mod responsabil să facă afirmaţii hazardate din dorinţa de a câştiga un capital politic bazat pe invenţii şi teorii ale conspiraţiei.

Posibilitatea unor astfel de ”trocuri” (uraniu contra vize) este exclusă şi doar cineva care nu are nici un fel de înţelegere a modului în care se desfăşoară negocierile internaţionale îşi poate închipui că aşa ceva este posibil. Oricum, în nici un caz pe durata mandatului guvernului Cioloş. Dacă ar fi fost interesat de procesul de ridicare a vizelor pentru România de către Canada, domnul deputat Cătălin Nechifor ar fi aflat că acesta era un angajament al Canadei luat de multă vreme şi era prevăzut în negocierile cu Uniunea Europeană. România nu avea de ce să "negocieze" acest lucru cu altceva la schimb.

Câteva detalii de context asupra situaţiei de la CNU:

  1. Situaţia exploatării de uraniu de la Crucea este cunoscută de ani de zile. Încă din anii 2010 ar fi trebuit începute lucrări pentru noi perimetre uranifere astfel încât CNU să îşi poată continua activitatea fără sincope.
  2. Guvernul Cioloş a aprobat un ajutor de salvare pentru această companie tocmai că ea să poată face faţă concurenţei externe. În perioada Guvernului Cioloş s-a şi acordat prima tranşă din ajutor pentru că în aprilie anul acesta să fie acordată a două .
  3. În luna decembrie 2016, Ministerul Energiei a sesizat Consiliul Concurenţei privind necesitatea efectuării unei analize a condiţiilor de pe piaţă uraniului, analiză care să prevină o practică anticoncurenţială, respectiv abuzul de poziţie dominantă din partea unui furnizor calificat al Societăţii Naţionale Nuclearelectrica (SNN), respectiv Cameco Corporation.
  4. Companiile la care statul e majoritar nu execută ordine politice, deşi poate în anumite partide există această opinie greşită. Achiziţia de uraniu pentru funcţionarea centralei de la Cernavodă se face de către societatea Nuclearelectrica în baza regulilor de achiziţii publice; cei care girează acest proces sunt direct răspunzători. Pentru o mai bună informare a domnului deputat asupra situaţiei în cauza, îi recomand să ceară lămuriri factorilor cu responsabilităţi.
  5. Ciclul nuclear complet pe care România îl asigura prin funcţionarea CNU este un deziderat integrat în Strategia Energetică a României pentru perioada 2016-2030, cu tendinţe pentru 2050 elaborată anul trecut. Am exprimat în mai multe rânduri dorinţa şi necesitatea de a păstra CNU funcţională deoarece această companie face parte din planul strategic energetic al României pe termen lung.