Comunicate de presă

Ministrul Apelor și Pădurilor a acuzat în mod calomnios guvernarea Cioloș că a acordat ilegal un contract după ce Platforma România 100 a atras atenția că Guvernul PSD-ALDE plănuiește închiderea portalului ”Inspectorul Pădurilor” și, pe cale de consecință, limitarea accesului public la sistemele de monitorizare și control în timp real a tăierilor și transportului de materiale lemnoase.

De fapt, prin această acuzație, ministrul Doina Pană distrage în mod deliberat atenția publicului de la ceea ce pare a fi adevăratul scop al Guvernului PSD-ALDE: a limita accesul cetățenilor la informații esențiale legate de posibile ilegalități. În acest fel, tăierea și transportul lemnului din pădurile României se vor face netransparent și fără ca cetățenii să aibă posibilitatea de a monitoriza și interoga legalitatea.

Contractul de actualizare a Sistemului de Urmărire a Materialelor Lemnoase (SUMAL), încheiat în 2016, nu are nicio problemă legală. Guvernarea tehnocrată a încredințat direct acest contract pentru îmbunătățirea sistemului de monitorizare pentru că aceasta era singura variantă pe care o avea la dispoziție după ce Guvernul PSD acordase - în 2014 - aceleiași firme dezvoltarea inițială a acestui sistem. Guvernul PSD a ”uitat” să ceară prin contract codurile sursă - care atestă proprietatea asupra sistemului - și care ar fi permis dezvoltarea ulterioară a SUMAL cu o altă companie. De altfel, această practică larg răspândită a vechilor guvernări de a angaja statul în contracte captive pentru dezvoltarea de sisteme IT de multe ori oneroase şi nejustificate a fost combătută de guvernarea Cioloş prin măsuri concrete precum obligativitatea transmiterii codului sursă către stat atunci când instituţiile publice încheie contracte pentru dezvoltarea de sisteme informatice (OUG 41/2016).

Pentru a scoate ministerul din captivitatea în care a fost adus de guvernările anterioare, guvernul tehnocrat a inclus în contractul pe care l-a încheiat cu INDACO Systems, în 2016, și obligativitatea ca această firmă să predea către Minister nu numai codurile sursă aferente produselor realizate conform contractului din 2016, dar și a celor pe care nu le-a solicitat guvernul PSD în 2014, reparând astfel o ”greșeală” făcută de guvernarea PSD.

Mai mult, dacă guvernul PSD planificase să îmbunătățească SUMAL în 3 ani cu 1,2 milioane de Euro, guvernul tehnocrat a încheiat în mod legal cu S.C. INDACO Systems S.R.L. un contract de 500,000 EUR (mai puțin de jumătate din valoarea plănuita de PSD) și a cerut livrarea rezultatelor nu în 3 ani, ci în doar 4 luni. Contractul asigură și cadrul pentru menținerea funcțională a sistemului pentru următorii 5 ani.

Guvernul tehnocrat condus de Dacian Cioloș, și-a asumat cu maximă responsabilitate implementarea unui pachet integrat de măsuri care să înceapă o reformă profundă în sistemul de management al resurselor forestiere ale României, domeniu care la preluarea mandatului, în 17 Noiembrie 2015, era într-o stare de disfuncționalitate gravă și afectat de corupție.

Deși timpul avut la dispoziție a fost foarte scurt iar așteptările publicului foarte mari pe domeniul păduri, echipa tehnocrată a avut o abordare ambițioasă, și pragmatică, reușind în cea mai mare parte să implementeze toate măsurile pe care și le-a propus. În acest fel, a răspuns și cerințelor Consiliului Suprem de Apărare a Țării care a decis ca protejarea pădurilor României să fie un obiectiv de securitate națională.

Contrar obiceiului pe care îl observăm acum la alianța PSD-ALDE de a anula sau distruge inițiativele bune luate de alte guvernări (inclusiv cea tehnocrată), membrii echipei tehnocrate au încercat să construiască sau să continue inițiative luate de guvernele politice din trecut în măsura în care ele serveau scopului de a asigura în mod real un management profesionist și transparent al unui capital natural atât de valoros, precum pădurile României. 

Urmând acest principiu, Guvernul Cioloș a continuat inițiative începute sub guvernările politice anterioare, ca de exemplu: 

  • a actualizat sistemul SUMAL – (Sistemului informatic integrat de urmărire a materialelor lemnoase); 
  • a dezvoltat și îmbunătățit sistemul „Radarul Pădurilor” prin aplicația „Inspectorul Pădurii”, prin care s-a dat posibilitatea oricărui cetățean să poată monitoriza în timp real legalitatea unui transport de lemn cu ajutorul telefonului mobil. Pe lângă aplicația pentru telefon, guvernul tehnocrat a creat și platforma web „Inspectorul Pădurii – care dă acces cetățenilor la mult mai multe informații despre exploatarea lemnului din pădurile României. 

Toate aceste actualizări au avut ca scop realizarea primilor pași reali de transparentizare către publicul larg a felului în care se gestionează resursele forestiere ale României și să contribuie în mod semnificativ la reducerea tăierilor ilegale.

***

Mai jos, redăm răspunsurile tehnice și precizările extinse ale Platformei România 100 la acuzațiile făcute de ministru Doina Pană pe 19 iulie 2017:


    • Afirmație din Scrisoarea deschisă a Ministrului Apelor și Pădurilor, Doina Pană: „În august 2016, MMAP a făcut uz de date false pentru atribuirea directă către o societate comercială, în mod ilegal, a unui contract de dezvoltare a sistemului SUMAL în valoare de cca. 500.000 de euro, având ca termen de execuție luna decembrie 2016.”

Faptele în realitate: 

În perioada ianuarie – iunie 2016 echipa de conducere a Direcției Generale Păduri din cadrul fostului Minister al Mediului, Apelor și Pădurilor a analizat care sunt căile posibile pentru actualizarea Sistemului de Urmărire a Materialelor Lemnoase (SUMAL), urmărind să reducă erorile care există în sistem și în vederea îmbunătățirii măsurilor de prevenție și identificare a tăierilor ilegale, în conformitate cu programul de guvernare și cerințele Consiliului Suprem de Apărare al Țării. Concluzia a fost că actualizarea SUMAL se poate face doar prin atribuire directă firmei S.C. INDACO Systems S.R.L. fapt confirmat de Agenția Națională pentru Achiziții Publice din cadrul Ministerului Finanțelor Publice care a fost consultată cu privire la legalitatea unei astfel de atribuiri.  

Este important să se înțeleagă de ce Guvernul tehnocrat a fost nevoit să facă apel la această încredințare directă către firma INDACO Systems. În contractul de actualizare a SUMAL încheiat în 2008, precum și în contractele de actualizare și mentenanță încheiate în 2014 cu firma INDACO Systems de către Ministerul Mediului, Apelor și  Pădurilor, al cărui ministru delegat pentru Ape si Păduri a fost pentru o perioadă chiar dna Doina Pană, oficialii ministerului „au uitat” să prevadă și obligativitatea predării codurilor sursă de către firma INDACO. S-a creat astfel o dependență artificială a ministerului de firma INDACO, obligând anul trecut la atribuirea directă a contractului de actualizare a SUMAL, contract care a inclus și realizarea platformei web Inspectorul Pădurii. Acest ”amănunt” important nu a fost menționat nici măcar o singură dată în declarațiile doamnei Ministru. De asemenea, deși doamna Pană vorbește despre sistemul integrat de urmărire a materialelor lemnoase, nu a explicat faptul că un asemenea sistem integrat se poate realiza doar de un singur dezvoltator, iar acest dezvoltator este cel care deține codurile sursă și programul de criptare a bazei de date, respectiv S.C. INDACO Systems S.R.L.

Din acest motiv, guvernul tehnocrat avea o singură variantă pentru a actualiza  sistemul SUMAL: să contracteze tot cu firma INDACO Systems, care deținea deja codurile sursă și programul de criptare a bazei de date. În plus, pentru a scoate ministerul din captivitatea în care a fost adus de guvernările anterioare, guvernul tehnocrat a inclus în contractul pe care l-a făcut cu INDACO Systems în 2016 și obligativitatea ca această firmă să predea către Minister nu numai codurile sursă aferente programelor actualizate conform contractului din 2016, dar și a celor realizate în perioada 2008 - 2014

Pe scurt, dacă guvernul PSD planificase să îmbunătățească SUMAL în 3 ani cu 1,2 milioane de Euro, guvernul tehnocrat a încheiat în mod legal cu S.C. INDACO Systems S.R.L. un contract de 500,000 EUR (mai puțin de jumătate din valoarea plănuita de PSD) și a cerut livrarea rezultatelor nu în 3 ani, ci în doar 4 luni. Contractul asigură și cadrul pentru menținerea funcțională a sistemului pentru următorii 5 ani. 

La încheierea mandatului guvernului tehnocrat, situația de fapt era că societatea comercială INDACO a livrat cea mai mare parte a programelor pe care s-a angajat să le facă în cele 4 luni prevăzute și urma să finalizeze programele și să transfere drepturile de proprietate intelectuală prin  predarea codurilor sursă, până cel târziu în luna februarie 2017, acceptând plata penalităților legale. Plata programelor recepționate în decembrie 2016 și încheierea actualizării SUMAL urma să fie asigurată de noul guvern. Precizăm, de asemenea, că la predarea mandatului de către ministrul tehnocrat către ministrul PSD-ALDE s-a făcut o informare in extenso a situației pe domeniul păduri completată cu o copie a raportului de activitate în care se precizau clar pașii de urmat pentru încheierea acțiunilor demarate, inclusiv a celui de actualizare a SUMAL.


    • Afirmație din Scrisoarea deschisă a Ministrului Apelor si Pădurilor, Doina Pană: „Societatea comercială cu care s-a încheiat contractul nu a putut duce la îndeplinire prevederile contractuale în termenul stabilit din cauza multiplelor solicitări de servicii făcute de MMAP, suplimentare celor din caietul de sarcini și a cerut în scris prelungirea contractului prin act adițional. Ministrul tehnocrat al Mediului, Apelor și Pădurilor a refuzat acest lucru și contractul a expirat, fără ca dezvoltarea să fie finalizată și recepționată. Continuarea dezvoltării până la obținerea produsului final, după ce contractul a expirat, ar fi reprezentat, conform legislației din România, o ilegalitate.

Faptele în realitate:

Ministrul Doina Pană afirmă că ”dezvoltarea” nu s-a recepționat. În realitate, cum s-a precizat și mai sus, societatea comercială INDACO Systems a livrat cea mai mare parte a componentelor pe care s-a angajat să le realizeze conform contractului încheiat cu Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor în 2016. Recepția s-a făcut în decembrie 2016 de către Guvernului tehnocrat, urmând ca plata pentru aceste componente funcționale să se facă în luna ianuarie 2017 de către noul Guvern. Dovada clară a falsității afirmațiilor doamnei Pană este și faptul că în aprilie 2017 Ministerul Apelor și Pădurilor guvernat la vremea respectivă de ministrul PSD-ALDE Adriana Petcu, recunoaște oficial recepția majorității componentelor, așa cum reiese din Nota de fundamentare pentru prorogarea termenului de punere în funcțiune a SUMAL îmbunătățit. Nota de fundamentare confirmă faptul că o bună parte a elementelor din contract au fost deja recepționate. 

S.C. INDACO a continuat să lucreze în mod legal după data de 17 decembrie 2016, asumându-și plata penalităților, conform prevederilor legale. Afirmația doamnei ministru Doina Pană, conform căreia continuarea contractului după data de 17 decembrie (dată la care a expirat termenul de livrare a tuturor rezultatelor prevăzute în contract) ar fi fost ilegală este falsă. 

Întrebarea care se pune este următoarea: ce s-a întâmplat cu programele recepționate în decembrie 2016? Au fost puse în funcțiune și testate, vor deveni funcționale în noiembrie 2017, așa cum prevede HG 1004/2016? 

Pe scurt, este foarte surprinzător că în luna iulie 2017, după 6 luni de guvernare PSD-ALDE, Ministerul Apelor și Pădurilor, prin ministrul Doina Pană ”descoperă” că a acceptat timp de 6 luni un contract „ilegal” și neagă acum existența majorității programelor realizate prin acest  contract, deși în aprilie recunoștea că au fost recepționate, deci funcționale. 


    • Afirmația din scrisoarea deschisă a Ministrului Apelor și Pădurilor, Doina Pană: ”În cadrul dezvoltării s-a realizat parțial www.inspectorulpadurii.ro, care are ca obiectiv utilizarea de imagini din satelit pentru a depista tăierile ilegale de pădure. Fără să fie finalizat și, în consecință, fără să funcționeze corespunzător, acest portal a fost făcut public în faza sa de testare, creând confuzie în rândul cetățenilor, ca și când toate alertele pe care le emite ar reprezenta tăieri ilegale. În realitate, din totalul de 5.932 de alerte verificate de către Gărzile Forestiere, doar 17 s-au dovedit a fi tăieri ilegale. Finalizarea acestui portal face parte din dezvoltarea SUMAL, demers compromis la acest moment de acțiunile iresponsabile ale Guvernului tehnocrat, care n-a fost de acord cu încheierea unui act adițional la contract, încât produsul final să poată fi obținut.”

Faptele în realitate: 

Portalul www.inspectorulpadurii.ro este complet funcțional. Dacă există o problemă legată de acest portal aceasta derivă din faptul că în perioada ianuarie – iulie 2017 Ministerul Apelor și Pădurilor nu a fost în stare să preia de la administratorii pădurilor private datele legate de exploatările legale, planificate conform amenajamentelor silvice. Dacă acest lucru s-ar fi întâmplat până pe data de 1 iulie 2017, așa cum a considerat guvernul tehnocrat că este posibil, astăzi cetățenii României ar fi avut posibilitatea să vadă unde se fac tăieri ilegale. Cu atât mai mult, inspectorii gărzilor forestiere ar fi avut posibilitatea să verifice în câteva minute care din alertele satelitare de pe portal sunt potențial tăieri ilegale. Aceste alerte apar chiar de la tăierea primilor arbori, astfel că instrumentul poate fi unul extrem de eficient pentru a preveni tăieri ilegale pe suprafețe extinse.  

Cadrul legal pentru funcționarea portalului, după perioada de testare de câteva luni, ar fi trebuit să fie Hotărârea de Guvern 1004/2016, care în aprilie 2017 trebuia să intre în vigoare. Guvernul PSD – ALDE însă a decis să amâne termenul de intrare în vigoare a acestei hotărâri de guvern. Dacă prorogarea de termen pentru intrarea în vigoare a SUMAL actualizat ar putea fi parțial justificată de întârzierea livrării unora din rezultatele contractului încheiat cu S.C. INDACO S.R.L., nu există nici o explicație pentru faptul că platforma Inspectorul Pădurii nu a fost ”legalizată” încă din aprilie 2017, după expirarea perioadei de testare.

Chiar dacă Ministerul nu a reușit să completeze datele cu privire la tăierile legale din pădurile private, www.inspectorulpadurii.ro oferă informații importante: permite oricărui cetățean interesat să vadă imediat dacă s-au făcut intervenții în parcuri naționale și naturale în zonele în care orice intervenție prin exploatare este interzisă și alertează dacă se fac intervenții în potențiale păduri virgine, permițând o verificare rapidă pe teren a situației.

Este important să se înțeleagă faptul că datele legate de exploatările forestiere și de transporturile de materiale lemnoase sunt furnizate de administratorii de păduri și verificate de instituțiile statului român, conform cadrului legal. Problemele legate de alertele false de tăieri ilegale nu pot fi eroarea Guvernului tehnocrat: fie datele introduse sunt greșite ceea ce implică responsabilitatea corectării lor, fie funcționalitățile implementate de INDACO se dovedesc a avea erori, ceea ce implică o acțiune de corecție și retestare a lor.

În concluzie, zilele acestea, în loc să primim vestea îmbucurătoare a îmbunătățirii transparenței legate de tăierile de masă lemnoasă și transporturile de lemn, suntem anunțați că ne întoarcem la situația în care publicul nu va avea acces la monitorizarea modului în care acționează administratorii de pădure și cei care exploatează și gestionează materiale lemnoase. În acest mod, Guvernul PSD-ALDE face mulți pași înapoi față de progresele înregistrate sub guvernarea tehnocrată, folosind în mod calomnios acuzații la adresa guvernului tehnocrat pentru a-și ascunde de fapt incompetenta în a finaliza măsuri reale în vederea eliminării corupției și abuzurilor care s-au făcut de-a lungul a 27 de ani, ducând la degradarea pădurilor României în multe zone. 

Explicații sintetice pentru termenii / conceptele / aplicațiile la care se face referire în document

1.FMIMS – Forest Monitoring and Information Management System (Sistem de Monitoring și Managementul Informației), la care se face referire în scrisoarea deschisă și care include SUMAL (Sistemul integrat de urmărire a materialelor lemnoase).

Dezvoltarea FMIMS este considerată o prioritate a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor. În septembrie 2015 Direcția Generală Control din cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor propune prin Serviciul Controlul Sistemelor Informatice în Silvicultură demararea unui proiect în două etape:

  • dezvoltare imediată şi prioritară - actiune pe termen scurt (4 luni)
  • dezvoltare multianuală - acțiune pe termen mediu desfășurată în intervalul ianuarie 2016 - decembrie 2018

Guvernul technocrat și-a asumat în programul de guvernare să prioritizeze acțiunile legate de SUMAL, astfel încât să existe o continuitate în demersuri și să se pună în funcțiune cât mai curând posibil un sistem îmbunătățit. Ca urmare s-a încheiat contractul pentru dezvoltarea SUMAL, prin care s-a stabilit că programele de îmbunătățire / dezvoltare vor fi livrate în 4 luni (17 august – 17 decembrie), după care se va realiza testarea timp de 100 de zile, conform prevederilor din Hotărârea de Guvern nr. 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor ce revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn.

2.SUMAL – Sistemul de Urmărire a Materialelor Lemnoase are în prezent ca principale funcții urmărirea materialelor lemnoase din momentul aprobării exploatării lemnului până la destinatar, dar fără a avea programe dedicate procesului de amenajare a pădurilor,  înregistrării arborilor marcați în vederea exploatării exploatare și urmăririi materialelor lemnoase din depozite. Actualizarea propusă în 2016 cuprinde dezvoltarea componentelor existente, realizarea de componente noi și integrarea tuturor componentelor, și anume prin: SUMAL Amenajament, SUMAL Ocol, SUMAL Agent, Wood-Tracking, SUMAL iWood-Tracking, SUMAL Contravenții, SUMAL Rapoarte, SUMAL Admin, SUMAL Inspectorul Pădurii și realizarea portalului web Interfaţa Grafică SUMAL.

SUMAL Ocol, instrument de lucru pentru ocoalele silvice și SUMAL Agent utilizat atât de către ocoalele silvice cât și de operatorii economici care desfășoară activitățile de exploatare, prelucrare și comercializare a lemnului, au fost realizate în 2008-2009, fiind acum nevoie de îmbunătățiri și/sau completări. WoodTracking și IWoodTracking, aplicații ce asigură urmărirea în timp real a trasabilității materialului lemnos, respectiv  SUMAL Acord, au fost realizate în 2014. Prin contractul din 2016 s-au solicitat îmbunătățiri, completări și corectarea unor erori pe care le genera uneori programul. 

Pe lângă îmbunătățirea acestor componente, realizate anterior anului 2016, prin contractul încheiat anul trecut s-a inițiat realizarea unor noi componente sau completări ale componentelor deja existente, așa cum reiese din lista de mai sus. 

Una din cele mai importante componente a cărei realizare a inițiat-o guvernul anul trecut a fost „Inspectorul Pădurii”.

3. Inspectorul Pădurii - asigură accesului publicului la informații privind exploatările forestiere, posibilele tăieri ilegale și transportul de materiale lemnoase pe două căi:

a. prin portalul web www.inspectorulpadurii.ro, care permite vizualizarea tăierilor din fondul forestier național. Portalul web oferă publicului instrumentul prin care se pot vedea perturbările din fondul forestier național, se pot vizualiza elemente din actele de punere în valoare – deocamdată doar cele ale Regiei Naționale a Pădurilor -, se pot identifica perturbări în zonele de protecție strictă și integrală a parcurilor naționale și naturale sau în zonele în care este posibil să fie păduri virgine și se poate vedea locul de emitere al avizelor de însoțire pentru materialele lemnoase și informații legate de transport (volum, sortiment, specie). Acest instrument se dorește a fi și un instrument de educare a publicului: existența a mii de acte de punere în valoare pe teritoriul țării și a mii de avize de însoțire a materialelor lemnoase eliberate zilnic constituie o normalitate în ciclul de management al pădurilor, pe care publicul trebuie să o înțeleagă.

b. prin aplicația mobilă Inspectorul Pădurii realizată anul trecut și lansată în iulie 2016. Aplicația permite publicului accesul la informații legate de transporturile de materiale lemnoase pe drumurile publice. Această aplicație este o dezvoltare a Radarului Pădurilor, oferind informații suplimentare utilizatorului pentru a se putea sesiza și eventualele neconcordanțe referitoare la sortimentul și volumul materialelor lemnoase transportate și la speciile din care provine lemnul. Aplicația mobilă Inspectorul Pădurii preia informațiile de pe portalul web www.inspectorulpadurii, respectiv acele informații care sunt strict necesare pentru a vedea dacă un transport de lemn este sau nu legal. 

4. Cod sursă – sau „programul sursă” reprezintă un set de instrucțiuni, specific unui anumit limbaj de programare. Codul sursă permite programatorului să comunice cu computerul folosind un număr bine definit de instrucțiuni. Fără codul sursă nu este posibilă îmbunătățirea / dezvoltarea unui program.

5. Program de criptare al bazei de date – program care asigură protecția bazei de date