Comunicate de presă

Actuala propunere de Cod Administrativ consolidează domnia bunului plac a liderilor politici, sistemul lor de privilegii materiale și de imunitate, politizarea și continuarea dramatică a deprofesionalizării funcției publice.

Propunerea de Cod Administrativ a coaliției PSD - ALDE, completată cu amendamentele propuse în comisia specială din Parlament, este de un cinism absolut: dorește să permanentizeze practica politizării și clientelizării administrației publice, sub deviza insolentă a ieșirii din ipocrizie și minciună. De fapt nu vorbim numai de o politizare, ci de clientelizarea completă a funcției publice în raport cu grupuri de interese restrânse, aflate la conducerea PSD fie la nivel central, fie local. 

Instituțiile publice se destramă una după alta sub atacul fără precedent al coaliției guvernamentale, menit să șubrezească statul, supremația legii și să dilueze regimul incompatibilităților și al conflictelor de interese. Astfel de măsuri vor afecta marea majoritate a funcționarilor publici onești și pe noi toți – persoane și companii – care interacționăm cu statul în fiecare zi. Dacă acest Cod va fi votat în versiunea actuală, va pune în pericol eforturile de profesionalizare a funcției publice, care reprezintă o condiție prealabilă pentru a avea acces la fondurile europene. Efectul imediat va fi suspendarea a jumătate de miliard de euro programați pentru consolidarea administrației publice. Ar fi încă o șansă ratată pentru România, din cauza câtorva inși lipsiți de onestitate”, explică Anca Dragu, fost ministru de Finanțe și moderator al comunității tematice Economie și antreprenoriat din Ro100.

Codul Administrativ propus de PSD și ALDE este o continuare perfectă a abordării introduse prin legea ”salarizării unitare” adoptată în 2017, unde nivelul salariilor funcționarilor publici din administrația publică locală a rămas la bunul plac al politicienilor: primari și președinți de consilii județene.

Efectele vor fi catastrofale asupra capacității administrației publice și ale întregului sector public de a furniza servicii publice la nivelul cerut de o societate conștientă de drepturile ei. Dar efectele nu se vor limita la performanța sectorului public. Un astfel de Cod Administrativ nu numai că este complet opus prevederilor documentelor strategice amintite și asumate de  guverne succesive (inclusiv ale PSD), ci pune sub semnul întrebării chiar statul de drept, principiile fundamentale ale spațiului administrativ european, cum ar fi predictibilitatea, stabilitatea și proporționalitatea.

Mai mult, varianta de Cod Administrativ votată de Senatul României, reintroduce o schemă de pensii speciale pentru primari, viceprimari, președinți și vicepreședinți de consilii județene, consolidând astfel sistemul de privilegii pe care politicienii PSD și ALDE îl construiesc în beneficiul propriu. Astăzi obiectivul acestor politicieni se rezumă la: acces la resurse publice pentru a le transfera în buzunare private, la privilegii sub formă de salarii fabuloase și pensii speciale și la imunitate absolută în fața legii. Din această ultimă categorie de privilegii face parte și prevederea care stabilește că demnitarii în funcții executive, locale sau naționale NU mai răspund de legalitatea actelor pe care le semnează, ci numai de oportunitatea lor.

Actuala propunere de Cod Administrativ nu are menirea decât să consolideze domnia bunului plac a liderilor politici, sistemul lor de privilegii materiale și de imunitate, politizarea și continuarea dramatică a deprofesionalizării funcției publice. Rezultatul final va fi scăderea în continuare a capacității statului de a elabora și implementa în mod eficace politici publice și de a furniza servicii publice de calitate cetățenilor României. În fapt, odată cu adoptarea Codului Administrativ în această formă, administrația publică în general și funcția publică în special încetează a mai fi instituții ce acționează în folosul cetățeanului, ci devin instrumente de control și manipulare socială, strict controlate de politicienii aflați la putere.