Comunicate de presă

Schimbarea domnului Pop cu domnul Popa pare a fi din ce în ce mai evident că este similară cu căzutul din lac în eroare. 

Deriva plutește în Ministerul Educației și o nouă criză a manualelor școlare pare iminentă pentru învățământul preuniversitar. Pentru al doilea an consecutiv, nu vor fi asigurate manuale după noile programe pentru gimnaziu. Situația se arată dramatică și pentru elevii din învățământul primar.

În 2017, sub pretextul unei așa zise reforme și a nevoii legiferării în detaliu a situației juridice a manualelor școlare, ministrul Educației de la acea vreme, Liviu Pop, a inițiat o serie de propuneri legislative care să stea la baza întregului proces de asigurare a manualelor școlare pentru elevii din învățământul preuniversitar. Numai că Ordonanța de Urgență a Guvernului 76/2017 privind înfiinţarea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică — S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică şi Pedagogică” prin transformare a fost declarată neconstituțională de Curtea Constituțională, iar Legea manualului se află, încă, în proces legislativ. 

Odată cu adoptarea noilor programe școlare pentru gimnaziu, elevii care vor intra în clasa a VI-a din această toamnă ar trebui să primească manuale noi, elaborate după noile programe. Tot ei sunt cei care în 2017 au fost nevoiți să studieze câteva luni după revoluționarele ”compendii” ale lui Liviu Pop. 

 Deși ne aflăm aproape la jumătatea lui 2018, Ministerul Educației nu și-a asumat niciun plan concret, prin care să asigure manualele școlare elevilor, odată cu începerea noului an școlar. 

”Există toate premisele ca, pentru al doilea an la rând și pentru aceiași elevi, episodul ”compendiu” să se repete. Nu am văzut niciun plan al ministerului, asumat public de domnul ministru Valentin Popa referitor la asigurarea de manuale școlare pentru acești elevi. Nu știm dacă s-a lucrat la elaborarea noilor manuale, tot așa cum nu știm ce se va întâmpla, odată cu neconstituționalitatea Ordonanței de Urgență. Ministerul a mizat totul pe o singură carte - editura și manualul unic - motiv pentru care, cu doar 4 luni rămase până la începerea noului an școlar, ne întrebăm ce manuale vor avea elevii, cine le va edita și când vor ajunge în școli? ”, declară Mirabela Amarandei, moderatoarea comunității Educație a Platformei România 100.

Situația este cu atât mai îngrijorătoare, cu cât planează incertitudini și asupra asigurării de manuale pentru învățământul primar. Ministerul Educației Naționale a anunțat în luna martie a acestui an că nu a prelungit contractele cu editurile private care au elaborat, în 2014, manualele pentru clasa I. Rămas, astfel, fără contract, ministrul a fost luat decizia de a implica profesorii în elaborarea de noi manuale, care să fie tipărite la Editura Didactică și Pedagogică. Nici în acest caz, ministrul Educației, Valentin Popa, nu a venit cu un plan coerent.

Reprezentanții Platformei România 100 au trimis o solicitare pe Legea 544 adresată ministrului Educației, dl Valentin Popa, cerând să clarifice câteva aspecte: care este situația în ceea ce privește asigurarea manualelor școlare pentru elevii de clasa a VI-a; cum va asigura Ministerul Educației manuale pentru elevii din învățământul primar, care este situația actuală a Editurii Didactice și Pedagogice, ținând cont de planurile de reformare și dotare ale instituției. 

Nu în ultimul rând, ministrul Educației a fost întrebat despre formarea cadrelor didactice, fără de care, în viziunea Platformei RO100, nu poate fi gândit niciun proces de schimbare, de modernizare a educației. Astfel, vrem să aflăm de la ministrul Valentin Popa care este evoluția proiectului CRED, demarat de Ministerul Educației în 2017, în raport cu planul de acțiuni și obiectivele propuse. Solicităm, totodată,  să ni se comunice care este strategia Ministerului Educației Naționale în vederea formării resursei umane din învățământul preuniversitar, pentru o educație incluzivă de calitate.


FOTO: Inquam / Octav Ganea