Comunicate de presă

Zeci de mii de oameni din sectorul public și milioane din cel privat vor fi afectați negativ de experimentul PSD-ALDE cu salarizarea publică.

Pentru a câștiga alegerile, coaliția PSD-ALDE a promis creșteri salariale spectaculoase, în condițiile în care era evident că bugetul țării nu permitea o creștere mai mare de 1-2 procente. De aceea, PSD și ALDE au pus la cale o înșelătorie: au crescut salariile dar în același timp au crescut și impozitarea, astfel încât efectul pe buget să fie aproape zero. Legea salarizării și Codul Fiscal au devenit indisolubil legate: creșterea salarială cu 25% a salariului brut din legea salarizării a fost anihilată prin creșterea contribuțiilor la 35% din salariul brut, prin Codul fiscal. 

Înșelătoria PSD - ALDE a fost posibilă prin inducerea în eroare a oamenilor cu privire la noțiunea de ”salariu brut” și ”salariu net” și prin omiterea de informații. Adică, salariul brut a crescut dar contribuțiile au crescut în același ritm, astfel încât salariul net ”în mână” a crescut cu maxim 2%.

Platforma România 100 a atras atenția asupra acestor riscuri încă din august 2017, arătând că ”salariile nete ar putea chiar sa scadă dacă angajatorul nu majorează salariul brut cu partea de contribuții pe care nu o mai plătește. Statul nu poate impune angajatorului cum sa modifice contractul de muncă, lăsând astfel angajatul într-o poziție vulnerabilă. Atragem atenția că cei mai afectați salariați vor fi exact cei cu putere scăzută de negociere. ”

Degringolada creată este rezultatul unei combinații fatale a șase factori care definesc modul în care guvernele PSD-ALDE au lucrat pe acest subiect: iresponsabilitate, nepricepere, nepăsare, lipsă de transparență, aroganță și minciună.

Pentru toate acestea, Platforma România 100 solicită demisia imediată a Ministrului Muncii și Justiției Sociale (!), doamna Lia Olguța Vasilescu.

Acest act de minimă decență nu ar compensa în niciun chip problemele cauzate atâtor oameni și atâtor societăți comerciale, dar ar da poate posibilitatea unei alte persoane, mai responsabile, mai pricepute, mai puțin nepăsătoare, mai transparentă, mai puțin arogantă și mai puțin mincinoase să repare lucrurile, atât cât mai pot fi reparate. Totodată, apreciem sinceritatea doamnei Lia Olguța Vasilescu care mărturisea că are un salariu prea mare pentru cât de incompetentă este: ”Şi mie mi s-a tăiat salariul, la fel şi altor miniştri, pentru că salariile erau foarte mari”.

Mai jos prezentăm succint argumentele care susțin această cerere, precum și soluțiile alternative ale Platformei România 100 de depășire a situației existente.


1. IRESPONSABILITATE, pentru că:

• Banii nu rămân în buzunarele oamenilor, ci sunt pierduți prin creșterea prețurilor/ inflație și a ratei dobânzii, afectând în primul rând categoriile cel mai dezavantajate din societate.
• În contextul unei creșteri economice robuste asigurată de sectorul privat, România condusă de guvernele PSD-ALDE ratează o oportunitate enormă de creștere durabilă. Măsurile PSD-ALDE frânează dezvoltarea pe termen lung a României și pun în pericol stabilitatea financiară a țării.
• Guvernul nu doar că nu stimulează investițiile, ci deturnează bani de la investițiile critice în infrastructură pentru a acoperi măsurile haotice din salarizare, ce vor duce în 2018 la deficit bugetar excesiv sau reduceri bugetare în alte sectoare cheie.

Soluție:

Platforma România 100 consideră că salariile din sectorul public trebuie să crească gradual, pentru a asigura menținerea/atragerea de resurse umane competente în domenii cheie pentru dezvoltarea României, cum ar fi educație, sănătate, administrație publică, apărare etc. Creșterile salariale trebuie să fie dublate de reforme structurale menite să crească performanța acestor sectoare și să fie în linie cu evoluția pieței forței de muncă. Prin modul de abordare a politicii salariale, guvernul trebuie să transforme cheltuiala salarială în investiție în capitalul uman. Este esențial să avem cumpătare si gradualitate în creșterea cheltuielilor salariale, pentru a permite o evoluție firească a investițiilor, care să ofere economiei sănătatea necesară susținerii durabile a finanțelor publice.

2. NEPRICEPERE, pentru că:

• Nu se poate să cheltui 12,5 miliarde de lei în plus (masă salarială adițională decembrie 2016 – decembrie 2017) și să reușești, în final, să dai sistemul de salarizare peste cap scăzând veniturile nete a zeci de mii de oameni.
• Implementarea Legii 153/2017 nu ține cont de principiile sistemului de salarizare conform bunelor practici în domeniu și angajamentele României la nivel internațional (Organizația Internațională a Muncii), România căzând astfel în rândul țărilor cu cel mai haotic sistem de salarizare la nivelul UE.
• Sistemul de salarizare a fost divizat dezastruos în trei părți:
o una prin care salariul demnitarilor evoluează convenabil în linie cu creșterea salariului minim,
o a doua prin care se acordă aleșilor locali autonomie totală în deciderea subiectivă a nivelurilor de salarizare,
o a treia prin care se păstrează un fel de grilă de salarizare pentru administrația centrală, educație, sănătate etc., o grilă care, în loc să clarifice lucrurile, mustește de excepții și condiții speciale care elimină transparența construcției salariale. (Astfel, un angajat fără studii superioare la o primărie ajunge să câștige mai mult decât un profesor cu peste 25 de ani vechime. Pentru că s-a putut!).
• Devine evident acum că legea s-a făcut în grabă, fără studii de impact, divizând și învrăjbind familiile ocupaționale și acordând privilegii ascunse acolo unde lobby-ul era mai dezvoltat (vezi sporul de condiții acordat unei părți din ministere, acolo unde erau miniștri cu mai multă influență la momentul adoptării legii).
 
Soluție:

Adoptarea unei legislații de salarizare este un proces dificil, care necesită timp și dialog autentic, dar și o oportunitate uriașă de reformă administrativă. Această oportunitate a fost irosită de actuala coaliție de guvernare și va fi nevoie de câțiva ani pentru a putea reajusta neajunsurile și inechitatea cauzate sau amplificate de Legea 153/2017.
Principiile de bază propuse de Platforma România 100 pentru orice modificare a legislației salarizării sunt:
o păstrarea caracterului unitar al salarizării în sectorul public,
o reforma administrației publice prin încurajarea meritocrației și performanței,
o investiția în talent pentru a fi atras/păstrat în sfera publică,
o corelarea salarizării publice cu realitățile pieței muncii.
În ceea ce privește ajustările salariale, Platforma România 100 atrage atenția că proiectul pregătit de Guvernul Cioloș în decembrie 2016 prevedea că salariile deja aflate în plată care depășeau grila propusă se ajustau conform grilei abia în ultimul an de implementare și nu în primul, evitând astfel complet scăderea salariilor. Adică în loc să tăiem astăzi și să așteptăm până în 2022 să crească la loc, mai bine ne concentrăm pe ce avem de crescut, iar la final nivelăm dacă mai rămâne ceva de nivelat. Ce era atât de greu de preluat acest principiu?

NB: Puțină lume a observat că Legea 153/2017 a vizat negativ o categorie profesională de funcționari de elită - managerii publici. Acești oameni, în care statul român a investit considerabil pentru formare în străinătate la universități de prestigiu, vor avea scăderi semnificative de venituri, fiind între cei 3% care chipurile au salarii prea mari. În 2016 Guvernul Cioloș a rezistat acestei presiuni, demontând micimea gândirii celor care consideră ca valoarea și performanța nu trebuie remunerate. Deja mulți manageri publici au părăsit administrația ca urmare a acestei atitudini. Marginalizarea elitei profesionale de către cei incompetenți a fost mereu în istorie asociată decăderii. Să ne aducem aminte de comunismul autohton. Platforma România 100 condamnă o astfel de mentalitate, considerând că profesionalizarea administrației publice prin formare de vârf și prin investiția în profesioniști de valoare este o prioritate.
 
3. NEPĂSARE, pentru că:

Guvernarea PSD-ALDE, fie ea 1, 2 sau 3 desconsideră oamenii cei mai vulnerabili, cum ar fi persoanele cu dizabilități, ale căror salarii scad ca urmare a măsurilor adoptate. La fel și în cazul persoanelor cu contracte de muncă cu timp parțial, oameni care nu de puține ori se străduiesc cu greu să iasă din sărăcie lucrând cum pot și pe unde pot.

Soluție:

Platforma Romania 100 crede în nevoia de a îmbrățișa conceptul de “justiție socială” în mod onest și empatic, și nu ipocrit și prin mimare. Doamna Lia Olguța Vasilescu conduce Ministerul Muncii și Justiției Sociale. Dacă statul dorește să contribuie la justiția socială, trebuie să fie el însuși un exemplu de urmat. Prin urmare, statul poate și trebuie să ofere acces și oportunități egale categoriilor dezavantajate și nu să le ignore complet.
 
4. LIPSĂ DE TRANSPARENȚĂ, pentru că:

• În loc să avem azi o evidență modernă și exactă a salarizării în sistemul public, vedem cum toate inițiativele anului 2016 de transparentizare au fost oprite.  Guvernul Cioloș a abordat direct și ferm problema lipsei de date cu privire la salarizarea personalului din sectorul public, problemă esențial de rezolvat înainte de a concepe o lege a salarizării care să rezolve, nu să creeze probleme. Astfel, prin măsurile adoptate de Guvernul Cioloș se obținea în sfârșit evidența completă a întregului personal din sectorul public
• După venirea la putere a actualei coaliții de guvernare, Ministrul Muncii a ignorat complet existența acestor date și a concluzionat că nu dispune de un sistem informatic și personal corespunzător pentru procesare, ignorând prevederile legale. Totul a culminat cu  adoptarea HG nr. 905 din 19 decembrie 2017 privind registrul general de evidență a salariaților prin care a fost desființat voit cadrul care permitea constituirea registrului cu tot personalul angajat din sectorul public, anulând astfel tot progresul obținut în 2016. Ignoranță sau, mai degrabă, rea voință?

*Prin adoptarea HG 877/2016 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidență a salariaților și pentru aplicarea unitară a unor dispoziții legale, precum și Ordinul nr. 2263/2016 privind procedura de transmitere a datelor în registrul public, se stabilea ca ANAF să colecteze prin formularul M500 lunar toate datele la nivel individual cu privire la plățile salariale sau de natură salarială (pentru fiecare angajat toate elementele salariale, inclusiv sporuri, pentru a se ști în timp real structura salariului și pentru a se urmări conformitatea cu legislația). Prin cuplarea Registrului Public astfel creat cu EDUSAL (baza de date cu salariile din educație) și cu evidența salarială a instituțiilor de apărare și ordine publică (ce aveau derogare să își păstreze propria evidență) se obținea în sfârșit evidența completă a întregului personal din sectorul public. Începând cu luna decembrie 2016, datele (pentru cca. 800.000 persoane) au fost colectate de ANAF și puse la dispoziţie pentru fundamentarea deciziilor privind politica de salarizare.
 
Soluție:

Platforma România 100 înțelege că orice politică publică trebuie să se bazeze pe dovezi, pe date corecte și complete care să permită un studiu adecvat de impact. Estimarea bazată pe experiența câtorva funcționari rămași în ministere din vremuri mult apuse, cuplată cu tradiționala abordare „facem și vedem apoi care sunt consecințele” duce la un sistem ce trebuie peticit prin OUG-uri fără număr, din care nimeni nu mai înțelege nimic. România 100 crede cu tărie în folosirea tehnologiei informației în administrația publică, în generarea de baze mari de date care să permită simulări corecte și transparente. (Re)construirea unui registru public unic de salarizare este o prioritate, care ar asigura atât premise pentru calitatea cadrului legal, dar și o cheie de testare a aplicării corecte a respectivului cadru legal.
 
5. AROGANȚĂ, pentru că:

• În loc să realizeze că legea adoptată este un eșec, Ministrul Muncii explică faptul că totul este perfect și că nu înțelegem noi, toți ceilalți, cât de bine ne este. Iar acolo unde admite că ar fi probleme, vine cu o salbă de OUG-uri de corecție sau, cum este cazul miilor de oameni angajați cu timp parțial ale căror venituri nete au scăzut, găsește un țap ispășitor în Consiliul Economic și Social, pe care îl consideră vinovat că nu a aprobat adoptarea peste noapte a unui OUG salvator. Toate astea de parcă sindicatele, patronatele sau societatea civilă au creat legea șubredă de salarizare.
• Nu arată nici un pic de empatie, de tresărire la ideea că veniturile unor oameni din sistemul public au fost diminuate de la o lună la alta, după ce promisiunile fuseseră exact pe dos.
 
Soluție:

Platforma România 100 consideră că Ministrul Muncii este direct responsabil pentru efectele negative ale legii salarizării precum și a modificărilor fiscale care au amplificat și mai mult incoerența acestei legi și trebuie să dea explicații pentru scăpările grosolane cauzate. În cazul de față, Ministrul Muncii trebuie să demisioneze. Întreaga coaliție de guvernare, în frunte cu Președintele PSD Liviu Dragnea, pentru că acesta este cel care si-a asumat public promisiunea creșterii tuturor salariilor, trebuie să își asume haosul creat, să ceară public scuze, și să pună fără întârziere mâna să își remedieze propriile greșeli, în loc să caute vinovați imaginari și state paralele.


6. MINCIUNĂ, pentru că

• A fost promisă “creșterea tuturor salariilor” și am ajuns ca fluturașul de salariu pe ianuarie să arate mii de scăderi de venituri nete, atât în sectorul public, cât și în cel privat.
• Ministrul Muncii, alături de alți oficiali PSD-ALDE, au declarat în repetate rânduri că vor crește toate salariile salariaților din sectorul public. Nici un moment nu s-a pus problema că ar fi vorba de o scădere a veniturilor nete ale acestui sector. Și nici că vor scădea și veniturile nete în sectorul privat.
• Promisiunea de creștere salarială care «se va simți în buzunarele oamenilor» a fost trecută în clar în Programul de Guvernare, fiind un reper major al campaniei electorale a PSD.

Soluție:

Dezinformarea și manipularea sunt evidente. Tot mai mulți români văd și înțeleg asta, în fiecare zi. Participarea la alegeri în cunoștință de cauză și cu “memoria la purtător” a celor promise în campanie și realizate în practică, este cheia de boltă a oricărei democrații puternice, după cum protestele de stradă sunt principala formă de manifestare împotriva minciunilor și derapajelor celor la putere și reticenți la dialog.
 

Platforma România 100 – Comunitatea Tematică Politici Sociale