Comunicate de presă

Obligarea românilor corecți să-și deschidă câte un cont separat pentru plata taxei pe valoare adaugată (TVA) - de la 1 octombrie 2017, va crea un mecanism birocratic care va îngreuna și mai mult activitatea antreprenorilor de familie, mici, mijlocii și mari.  

Mecanismul Split-TVA, aplicat obligatoriu de la 1 octombrie printr-un proiect de Ordonanță al Guvernului Tudose, va obliga firmele să-și deschidă cont separat de TVA, la Trezorerie sau la bănci, din care să nu poată retrage bani, ci doar să-i primească de la clienți.  

În mod concret, contul defalcat de TVA (split payment) va forța sute de mii de români să facă două plăți pentru fiecare factură achitată prin bancă: prima plată în contul deja existent pentru valoarea fără TVA a bunurilor sau serviciilor cumpărate și cea de a doua plată în contul defalcat de TVA. 

Măsura introdusă de Guvernul PSD-ALDE, peste noapte, în perioada vacanțelor, îi va încărca pe românii onești cu mai multă birocrație și va genera blocaje în economie. 

După măsurile fiscale care au lovit angajații și angajatorii la început de august, Platforma România 100 a identificat 10 mijloace prin care mecanismul Split TVA lovește firmele corecte care reprezintă coloana vertebrală a economiei.

1. Atac asupra antreprenorilor corecți 

Sute de mii de antreprenori corecți vor fi afectați iar afacerile lor de familie, mici, mijlocii și mari vor deveni mai birocratice, ba chiar se vor închide pe termen mediu și lung.  

2. Lipsa de timp pentru implementare și anularea dialogului în relația cu mediul de afaceri 

Introducerea unei plăți fracționate a TVA, sub denumirea de split payment, este realizată fără  o consultare publică reală, totul fiind făcut în pripă, în mijlocul verii, fără niciun fel de predictibilitate astfel încât antreprenorii să aibă răgaz să își exprime poziția și să se adapteze unei obligativități care schimbă peste noapte viața afacerii.  

Astfel, firmelor, care sunt, practic, obligate să aplice noi reguli, le va fi aproape imposibil să introducă sistemul split payment, ba chiar există riscul să fim sancționați de Comisia Europeană. Platforma România 100 avertizează guvernanții că, pentru a intra în vigoare, proiectul de lege trebuie să obțină avizul Comisiei Europene și o derogare de la Directiva 112 / TVA. În acest sens, Guvernul trebuie să prezinte Comisiei un studiu complex care să demonstreze că firmele care funcționează în România se fac vinovate de o fraudă semnificativă care afectează într-un procent uriaș încasările la buget. Acest studiu nu există și este imposibil de realizat profesionist în mai puțin de două luni. 

3.  Costuri mai mari pentru firme și pentru angajați

Mecanismul plăților defalcate de TVA va împovăra antreprenorii prin costuri suplimentare. Platforma România 100 estimează o dublare a numărului de plăți, creșterea numărului de comisioane bancare, îngreunarea activității zilnice a angajaților din firme și blocarea activității firești din viața unei afaceri. Astfel, estimăm o creștere de cel puțin trei ori a anumitor cheltuieli pentru afacerile de familie mici și mijlocii, coloana vertebrală a unei economii, prin faptul că întreprinzătorii vor fi obligați să plătească comisioane suplimentare și prin faptul că se vor mări, de asemenea, nevoile de resurse umane în relația cu partenerii de afaceri, băncile și cu Trezoreria.

 4.  Scade încrederea între actorii economici

Într-o perioadă în care vorbim tot mai mult despre necesitatea creșterii încrederii oamenilor de afaceri în economie și, mai ales, despre încrederea între oameni, între operatori economici, guvernul intervine cu o măsură care, în opinia Platformei România 100, generează efecte în lanț, scade încrederea între indivizi din cauza amenințării permanente a penalităților contractuale care vor apărea în condițiile în care furnizorii de bunuri și servicii pot să nu mai fie plătiți la timp. 

 5.  Cresc costurile IT, cheltuieli care nu au fost bugetate de către întreprinzători 

Contul de TVA, introdus în mod obligatoriu peste noapte, va genera costuri IT suplimentare pentru ca antreprenorii să se adapteze și să-și reconfigureze sistemele informatice interne. În mod normal, astfel de schimbări se produc din timp și sunt bugetate la început de an întrucât antreprenorii vor predictibilitate fiscală pentru a se concentra pe dezvoltarea afacerii, și nu pe problemele birocratice.  

 6.  Campionii naționali, companiile cu activitate complexă, vor fi sufocați de birocrație 

România are nevoie de creșterea ecosistemului format din “campioni nationali”, adică firmele mari, active, cu creșteri constante ale cifrei de afaceri. Aceste firme au, în mod normal, multe contracte și au de achitat zilnic sute de facturi. Introducerea mecanismului Split Payments îi va obliga pe angajații acestor firme să achite TVA pentru sute de facturi într-o zi, ceea ce înseamnă o birocrație excesivă și timp pierdut.  

7.  Mai puțin timp pentru dezvoltare  

Contul defalcat de TVA îi va dezorienta pe antreprenori, care sunt obligați din octombrie să aloce mai mult timp cu birocrația, astfel încât dezvoltarea afacerii și inovarea în business să fie mai greu de produs. Platforma România 100 avertizează că introducerea mecanismului de TVA split payment va retrograda România în clasamentul Doing Business 2018 al Băncii Mondiale, ierarhie care analizează 10 capitole privind începerea și desfăsurarea unei afaceri. 

8.  Problemele mari pentru cash-flow-ul companiilor, adică, “sangele care irigă orice afacere” 

Măsura guvernului PSD-ALDE va genera probleme de cash-flow pentru companiile corecte întrucât blocarea banilor din TVA într-un cont separat poate opri fluxurile de plată ale firmei, astfel încât clienții, furnizorii și mai ales salariații vor fi afectați în mod direct. Practic, doar controlul fiscal poate debloca o sumă “prinsa” în contul de TVA, ceea ce înseamnă întârzieri de luni de zile, perioadă în care antreprenorii nu vor dispune de banii care, teoretic, le aparțin.

9. Vor crește costurile statului, ceea ce înseamnă taxe mai mari pentru antreprenori 

Contul separat pentru plata va crea un mecanism birocratic și de control care va crește costurile statului, ceea ce înseamnă taxe mai mari pentru antreprenori: mai mulți angajați la stat, mai ales la Fisc, care vor oferi servicii pentru situațiile de blocaj din cauza noului model de colectare a TVA.  

10. Contravențiile vor “ingropa” activitatea întreprinzătorilor corecți și îi vor descuraja pe tineri să deschidă afaceri 

Efectele amenzilor vor fi uriașe și vor face ca unii antreprenori corecți să-și închidă afacerile. Ba chiar întreprinzătorii aflați la început de drum și viitorii antreprenori vor fi descurajați de contravențiile uriașe, care vor sancționa firmele cu amendă egală cu 50% din sumă reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/ prestatorului, sau, după caz, cu amendă cuprinsă între 2000 lei și 4000 lei, ori se vor pedepsi cu o amendă egală cu 10% din sumă reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului. 

Accesul la sumele din conturile pt TVA va fi posibil dupa aprobarea ANAF, fără a se preciza în cât timp și în ce condiții se poate obține aprobarea ANAF.

Măsura este menită a crește în mod artificial încasările la TVA și mascarea eșecului de colectare a TVA, în condițiile în care se vor lua în considerare la estimarea încasarilor din TVA sumele virate în contul de TVA.

Măsura încalcă prevederile Codului Fiscal în materie de predictibilitate fiscală. Codul Fiscal permite modificarea fiscalității și a regulilor fiscale cu minim 6 luni înainte de implementarea modificării. De exemplu, Polonia va introduce mecanismul de split TVA din 1 ianuarie 2018, ca mecanism opțional.

Aprobarea și implementarea măsurii de split TVA cu caracter obligatoriu trebuie să fie comunicată și agreată cu Comisia Europeană. 

Măsura este în total dezacord cu propunerile recente ale Comisiei Europene pentru simplificare, creșterea conformării și reducerea fraudei de TVA, dar fără sancționarea firmelor corecte. Astfel, România ar trebui să implementeze măsurile inlcuse în pachetul de acțiuni elaborat de Comisia Europeană, care includ : 

  • eliminarea obstacolelor privind TVA în comerțul online în interiorul pieței unice.
  • simplificarea mecanismului de TVA pentru IMM-uri, în special în ceea ce privește mecanismul de rambursare, având în vedere că acestea suportă costuri mari privind rambursarea de TVA raportat la puterea lor financiară.
  • îmbunătățirea cooperarii între statele membre și cu cele din afara Uniunii
  • o administrare fiscală mai eficienta
  • îmbunătățirea conformării voluntare
  • derogari temporare de la cadrul general de TVA, respectiv introducerea temporară a măsurilor de taxare inversă.

Echipa Platformei România 100,  formată din economiști și specialiști în fiscalitate cu experiență în Guvern, în instituțiile europene și în mediul privat, va reveni cu soluții concrete care pot reduce fenomenului evazionist în domeniul TVA și care pot crește gradul de colectare a acestui tip de impozit fără a-i împovăra pe românii cinstiți.