Comunicate de presă

Liderul PSD nu reușește să aplice un program de Guvernare de 4 ani dar vrea să coordoneze o Strategie de dezvoltare a României până în 2040

Recenta propunere legislativă a Guvernului coaliției PSD&ALDE referitoare la o Strategie pe termen lung, ”România 2040”, care să fie realizată de o comisie specială, condusă de președintele Camerei Deputaților, și care să devină obligatorie pentru guvernele următoare, atinge o problemă nevralgică și în același timp esențială: stabilitatea și coerența dezvoltării pe termen lung a țării.

Este fundamental ca politicile publice importante, naționale sau sectoriale, să fie asumate și continuate dincolo de orizontul unui ciclu electoral, dincolo de mandatul unui ministru sau al unui guvern. Eșecurile în furnizarea serviciilor publice de calitate în educație și sănătate, sau în dezvoltarea infrastructurii de transport care să susțină o economie înalt competitivă, se datorează în mare măsură lipsei de continuitate și coerență a politicilor și strategiilor diferitelor guverne. Rezolvarea acestei situații este într-adevăr necesară și urgentă. 

Dar proiectul de lege mai-sus menționat nu o rezolvă și ridică multe semne de întrebare. Unele sunt determinate chiar de metodologia propusă pentru elaborarea Strategiei România 2040, iar altele de comportamentul anterior al PSD și de lipsa completă de credibilitate a lui Liviu Dragnea, propus a conduce așa numita Comisie ”România 2040”. 

Semne de întrebare după analiza proiectului

Încă de la început (art.2 aliniatul 1) proiectul de lege vorbește despre ”elaborare prin consens” a Strategiei naționale pe termen lung ”România 2040”. Dar consensul se obține printr-un proces de  implicare a întregului spectru politic, precum și a reprezentanților tuturor sectoarelor de activitate – public, privat și societate civilă, nicidecum prin obișnuita consultare formală, prin care coaliția de guvernare mimează participarea și democrația. Membrii Comisiei speciale create sub egida Parlamentului sunt propuși a fi, în măsură covârșitoare, membri ai PSD&ALDE: reprezentanți ai guvernului, reprezentanți ai comisiilor de specialitate din Camera Deputaților și Senat, reprezentanți ai Consiliului de Programare Economică (numiți de fostul premier Mihai Tudose) și ai Comisiei Naționale de Prognoză. Până și personalitățile ”științei din mediul academic și universitar”, vor fi desemnate tot de președintele Comisiei, al Camerei Deputaților și al PSD, Liviu Dragnea. Coaliția de guvernare va fi supra-reprezentată, iar ONG-urile, sindicatele și patronatele vor avea numai statutul de invitați!

O altă problemă majoră o reprezintă metodologia foarte sumară prezentată la art. 7 și 8, în care se vorbește despre fundamentarea și finalizarea a 3 scenarii, ca parte integrantă a Strategiei România 2040”: optimist, moderat și pesimist. Apare o problemă: care dintre scenarii va fi obligatoriu pentru viitoarele guverne?! Pe baza cărui scenariu se vor actualiza strategiile sectoriale și principalele politici publice, așa cum cere art. 8 lit. d)? De asemenea, detaliile tehnice legate de lipsa oricărei coordonări în procesul de elaborare și de actualizare a Strategiei ”România 2040” cu actualul cadru de programare bugetară pe termen mediu și cu sistemul european de programare a politicilor și bugetului pe 7 ani nu sunt luate în considerare.

A doua categorie de semne de întrebare este generată de comportamentul demonstrat de PSD&ALDE în ceea ce privește respectarea actualelor strategii sectoriale, pe termen lung, din domenii cheie. Numai câteva exemple sunt elocvente: Master Planul de transport, condiționalitate ex-ante esențială pentru implementarea cadrului de finanțare europeană pentru perioada 2014-2020, este complet căzut în uitare, sub-finanțat cronic sau pur și simplu împotmolit în indiferență și incompetență. Un alt exemplu: strategiile de dezvoltare și de formare profesională a funcției publice, și ele condiționalități ex-ante ale Acordului de Parteneriat pentru perioada 2014-2020, au rămas prin sertare, iar propunerile din proiectul de Cod Administrativ, aflat în dezbatere în parlament, nu numai că le ignoră complet, dar merg exact în direcția opusă, fundamental greșită, a consolidării controlului politic, a incompetenței, a deciziilor arbitrare și precarității în administrația publică.     

Nu în ultimul rând prezența lui Liviu Dragnea în fruntea acestei comisii provoacă îngrijorări pe deplin îndreptățite. Nu numai pentru că este vorba de liderul principalului partid de guvernământ, care din ianuarie 2017 nu face altceva decât să lupte cu toate mijloacele împotriva unei justiții independente și egale pentru toți, și care (culmea stabilității) a numit și schimbat în 13 luni 3 guverne în căutarea obedienței totale. Îngrijorarea este provocată și de faptul că din punct de vedere instituțional și constituțional poziția pe care o ocupă Liviu Dragnea nu este echidistantă și deci nu poate construi un consens autentic privind direcțiile de dezvoltare pe termen lung, care apoi să fie respectate și continuate dincolo de ciclul electoral. Liviu Dragnea, condamnat penal definitiv, inculpat și urmărit penal în alte dosare, nu oferă nici o garanție de integritate și nici nu are capacitatea necesară de a conduce un asemenea proces complex, de construire a unui proiect de țară.

O soluție naturală ar fi ca această comisie să fie formată sub egida Președintelui României, ca adevărat garant, politic și constituțional, al intereselor naționale. Ea să fie formată dintr-un număr egal de reprezentanți a patru zone esențiale ale societății românești: a) zona politică – reprezentanți ai partidelor politice parlamentare, de preferință pe picior de egalitate; b) zona asociațiilor profesionale, sindicate și de afaceri; c) zona societății civile; d) zona academică, universitară și de cercetare, din țară și din diaspora

Apoi ar trebui stabilite proceduri clare de lucru și de luare a deciziei, într-o manieră participativă care să implice și publicul larg, dincolo de experți și care să asigure  construirea unui consens autentic, funcțional și eficient. Ar trebui ca un asemenea proiect să menționeze cine asigură sprijinul tehnic și care sunt deciziile și regulile privind responsabilitatea implementării, monitorizării și actualizării unui astfel de document pe termen lung.

Deși o asemenea Strategie pe termen lung a României este necesară, ceea ce se propune prin acest proiect legislativ nu este altceva decât un nou exercițiu de imagine și propagandă marca PSD menit să distragă atenția de la eșecul tot mai evident al aplicării faimosului program de guvernare din 2016.