Comunicate de presă

Platforma România 100 consideră că prin modificarea recentă a codului fiscal coaliția PSD-ALDE afectează stabilitatea situației financiare a majorității oamenilor de afaceri, a clasei mijlocii și, prin ricoșeu, vor fi loviți și cei cu  salarii sau pensii legate de bugetul de stat -  acesta fiind alimentat din taxele și impozitele celor activi în economie. Astfel, prin abordare și efectele pe care le produce în societate așa zisa “revoluție fiscală” este comparabilă cu Ordonanța 13.

Pentru propriile calcule politice înguste, guvernarea PSD-ALDE încalcă în mod sistematic dialogul social, normele transparenței decizionale și predictibilitatea fiscală, ignorând principiile politice fiscal-bugetare, precum și voința populației și a majorității reprezentanților mediului de afaceri. 

Astfel, Platforma România 100 avertizează că măsurile fiscale adoptate recent s-au făcut cu încălcarea regulilor de guvernanță, conform cărora orice modificare sau completare a Codului Fiscal trebuie să fie promovată numai prin lege, cu șase luni înainte de data intrării în vigoare a acesteia. De asemenea, Platforma România 100 consideră că este inacceptabil ca filozofia fiscală a unei țări să se rezume la o Ordonanță de Urgență și sa fie aplicată după șase săptămâni de critici asidue și în pofida îngrijorărilor întregii societăți.

Reglementările incluse în așa zisa “Revoluție fiscală” înlocuiesc ordinea economică cu hazardul și calculul economic cu arbitrariul politic, întrucât afectează negativ cheltuielile angajatorilor, investițiile private viitoare, prețurile, dar și veniturile angajaților. 

Trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat reprezintă o anti-reformă, fără nicio valență economică, prin care se schimbă raportul de forțe dintre angajați și angajatori și dispare posibilitatea statului de a folosi politica fiscală pentru stimularea cererii sau ofertei de forță de muncă. Este o măsură strict aritmetică menită să mascheze minciunile PSD din campania electorală.

Ordonanța de modificare a Codului Fiscal confiscă o parte din veniturile angajaților din cercetare și dezvoltare, IT și ale persoanelor cu grad de handicap, ce vor fi penalizați cu reducerea salariului net. În aceste condiții, reîntregirea salariilor nete ale acestor persoane va depinde de puterea economică și de voința angajatorilor, după transferul contribuțiilor la nivelul costului total actual. 

Prin această anti-reformă, de la 1 ianuarie 2018, salariile angajaților din economie ar putea crește cu maxim 1%, față de promisiunea de creștere cu 20% din campania electorală, ar putea rămâne neschimbate sau ar putea scădea în medie cu 16,9%.  

Cei cu venituri salariale cuprinse între 1901 și 3900 lei ar putea înregistra scăderi în medie cu 14,1%, cei cu venituri intre 4001 – 5000 lei brut o scădere în medie de 16,1%, iar cei cu venituri între 5001 – 6000 lei o reducere în medie de 16,8%. De asemenea, angajații cu venituri cuprinse între 6001 – 7000 lei brut vor constata o scădere în medie de aprox. 17,2%, iar cei plătiți între 7001 – 8000 lei brut o scădere de aprox. 17,6%. În aceste condiții, angajatorii își vor asuma dificila sarcină de a compensa pierderea de venit a propriilor angajați, în limita cheltuielilor cu forța de muncă suportabile, în condițiile în care trebuie să facă față propriilor investiții și competiției prin prețuri. 

Guvernul lovește și în cei 100.000 de angajați ai companiilor aflate în insolvență, precum și în salariații companiilor de stat, unde salariile nu pot fi majorate.

Corelativ problemei veniturilor angajaților, Platforma România 100 avertizează că Guvernul nu are o soluție tehnică pentru cele 6 milioane de contracte de muncă ce vor fi modificate de la 1 ianuarie datorită transferului formal al contribuțiilor sociale de la angajator la angajat. În aceste condiții, există riscul ca angajatorii să fie penalizați în mod arbitrar.

Explicația Guvernului referitoare la scopul acestei măsuri -   de a reduce cazurile în care contribuțiile sunt reținute de către angajator dar nu sunt virate la buget – este halucinantă. Mai mult, din datele ANAF rezultă că acest fenomen nu este atât de frecvent cum în mod eronat a declarat ministrul finanțelor, iar  angajatorii care nu virează contribuțiile sunt în majoritate companiile de stat. Această situație este încă o insultă la adresa sectorului privat care se confruntă astfel cu concurența neloială din partea firmelor de stat.

Platforma România100 atrage atenția că schimbarea structurii impozitării muncii prin creșterea ponderii CAS și reducerea impozitului pe venit, chiar dacă rămâne neutră pentru antreprenori și salariați va avea efecte dramatice asupra bugetelor locale. Scăderea încasărilor din cota defalcată pe impozitul pe venit va fi de aproximativ 40%, ceea ce va conduce la scăderea veniturilor totale ale administrației publice locale cu aproximativ 9,4%. Situația cea mai dramatică va fi la nivelul municipiilor unde scăderea va fi de peste 15% . În felul acesta vor fi afectate cel mai mult unitățile administrativ teritoriale cu cea mai dinamică economie locala – se poate observa că singura rațiune de a fi a „revoluției fiscale” este penalizarea celor mai performanți. Singurul rezultat real va fi creșterea dependentei administrațiilor locale de transferurile „condiționate” politic ale guvernului, mai ales în ceea ce privește investițiile prin faimosul program PNDL 2.

Creșterea plafonului cifrei de afaceri pentru micro-întreprinderi pentru care se înlocuiește obligatoriu impozitul pe profit cu cel pe venit are ca efecte imediate: i) descurajarea înființării de noi companii în domenii productive, care să investească, ii) anularea mecanismelor de finanțare a cauzelor umanitare și a ONG-urilor prin alocarea unui procent din impozitul pe profit. 

Platforma România100 atrage atenția că modificarea cotei de contribuție către Pilonul II de la 5,1% la 3,75%, va micșora pensiile românilor, fiind afectată bunăstarea actualilor angajați și gradul de economisire. Ajustarea negativă a contribuției pentru Pilonul II va însemna o reducere cu 20% a pensiilor private pentru români. Subminarea pilonului II de pensii va conduce la o creștere a dependentei tinerei generații de pilonul I de pensii, care este reglementat arbitrar de stat.  Pe de alta parte, subminarea pilonului II de pensii va scădea din forța fondurilor de pensii de a  finanța datoria publică și investițiile publice sau private, ceea ce scoate în evidență iresponsabilitatea guvernului și  lipsa calcului economic. 

Platforma România 100 constată că noile decizii guvernamentale precum și retorica permanentă a reprezentanților de marca ai coaliției PSD-ALDE se înscriu clar într-o tendință populistă, naționalistă și izolaționistă deosebit de periculoasă, îndreptată împotriva mediului privat în ansamblul său, al tuturor antreprenorilor și investitorilor. Această tendință ignoră complet faptele și realitatea: marii restanțieri la neplata impozitelor pe muncă nu sunt companiile private sau multinaționalele, ci firmele de stat; tot firmele de stat sunt cele care nu plătesc impozit pe profit pentru simplul fapt că au mai tot timpul pierderi uriașe datorate administrării catastrofale a managerilor politizați; că producția și exporturile sunt realizate în covârșitoare proporție în companiile private: nu există nici o alternativă a statului la Bitdifender sau Dacia Pitesti; că investițiile private sunt esențiale pentru crearea de locuri de muncă bine plătite și oprirea emigrării cetățenilor români; că atunci când sunt atinse interesele de afaceri ale politicienilor PSD&ALDE este nevoie de ancheta Uniunii Europene pentru a se verifica de ce ANCOM nu scade tarifele de interconectare în telefonia mobilă.  

Guvernul PSD&ALDE nu numai ca nu face nimic pentru a susține dezvoltarea economică: infrastructura (investițiile sunt 0), educație, sănătate, un cadrul legal și fiscal predictibil și stabil. Ci dimpotrivă face toate eforturile pentru a „convinge” antreprenorii romani și străini că este mai bine sa investească în altă parte, pentru a „convinge” marile companii multi-naționale că nu sunt bine-venite în România, pentru a „convinge” băncile să nu mai finanțeze noi afaceri sau dezvoltarea celor existente. În general să ne „convingă” pe noi toți ca ce nu e controlat de stat, adică de politicienii de la putere, este dăunător și periculos.

Platforma România 100 consideră că lipsa unei strategii fiscal-bugetare coerente pe termen mediu și necorelarea unei asemenea strategii cu nevoile și obiectivele României va duce spre un regres economic începând cu anul 2018, modificările Codului Fiscal având un impact de 4-5 miliarde de lei anual pe termen mediu. Toată această politică bugetar-fiscală incoerentă își arată deja rezultatele: dobânzile la obligațiunile de stat emise de România au ajuns la 4,5%, după ce în octombrie 2016 au fost chiar sub 3%, cursul de schimb s-a depreciat până la un nivel istoric, iar inflația crește. Cine și cum va plăti dobânzile suplimentare la miliardele de euro de credite noi sau rostogolite?